Artikel 1 Definities
- Praktijk Diya, gevestigd te Aalsmeer en ingeschreven onder Kamer van Koophandel nummer 87191563, wordt aangeduid als Praktijk Diya.
- De natuurlijke persoon die deelneemt aan een traject, training of sessie, of digitale producten aanschaft, wordt aangeduid als cliënt.
- Met de overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst op grond waarvan Praktijk Diya tegen betaling werkzaamheden verricht en waarbij de algemene voorwaarden van toepassing zijn verklaard.
Artikel 2 Toepasselijkheid algemene voorwaarden
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle werkzaamheden van Praktijk Diya waarop deze voorwaarden van toepassing zijn verklaard, tenzij partijen schriftelijk anders overeenkomen.
- Van toepassing is steeds de laatst toegezonden en geaccepteerde versie van de algemene voorwaarden. Praktijk Diya is gerechtigd de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen indien zij dit nodig acht. In een dergelijk geval zal zij een nieuwe versie van de algemene voorwaarden toezenden. Indien de nieuwe versie een ingrijpende wijziging bevat die nadelige gevolgen heeft voor cliënt, heeft cliënt het recht om de overeenkomst te ontbinden.
- De voorwaarden zijn ook van toepassing op de door Praktijk Diya ingeschakelde derden.
- De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van cliënt wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
- Wanneer één of meerdere bepalingen geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigbaar, blijven de overige bepalingen wel van toepassing.
Artikel 3 Aanbod
- Indien een geldigheidstermijn is verbonden aan een aanbod, komt dit aanbod na 14 kalenderdagen te vervallen.
- Het aanbod dient schriftelijk te worden bevestigd.
- Met acceptatie van het aanbod wordt ook akkoord gegaan met de algemene voorwaarden.
- Praktijk Diya kan niet worden gehouden aan het aanbod wanneer cliënt kon begrijpen dat het aanbod of een deel daarvan een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
- Werkzaamheden buiten het aanbod om worden aangemerkt als meerwerk en worden als zodanig gefactureerd.
Artikel 4 Tarieven en betalingen
- De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of partijen anders overeenkomen.
- De vermelde tarieven in het aanbod zijn inclusief btw en exclusief reiskosten en materiaalkosten, tenzij anders overeengekomen.
- Praktijk Diya heeft het recht om haar tarieven te verhogen. Wanneer zij dit doet binnen 3 kalendermaanden na het aangaan van de overeenkomst, heeft de particuliere cliënt recht op ontbinding van de overeenkomst vanaf het moment van de verhoging.
- Het vorige lid is niet van toepassing wanneer de overeenkomst b2b is aangegaan.
- Tenzij anders overeengekomen, wordt het gehele geoffreerde bedrag voorafgaand aan de werkzaamheden in rekening gebracht. Pas wanneer het gehele bedrag is voldaan, wordt een datum ingepland voor de start van de werkzaamheden. Toegang tot digitale producten wordt pas verschaft na volledige betaling.
- Indien wordt overeengekomen dat er in termijnen wordt betaald, zal er niet met de werkzaamheden worden gestart voordat een eerste betaling is voldaan, welke direct na het accepteren van het aanbod opeisbaar wordt.
- Indien een sessie uitloopt, kan dit worden beschouwd als meerwerk. Meerwerk wordt achteraf gefactureerd.
- Indien partijen zijn overeengekomen dat cliënt in termijnen betaalt en zij nalaat tijdig te betalen, is Praktijk Diya gerechtigd om haar verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst op te schorten, totdat de volgende betaling door cliënt is voldaan.
- Facturen dienen binnen 14 kalenderdagen na factuurdatum te worden voldaan, tenzij op de factuur een andere termijn staat aangegeven, de werkzaamheden eerder aan dienen te vangen of partijen hier schriftelijk andere afspraken over hebben gemaakt.
- Indien cliënt in gebreke blijft in de tijdige betaling van de factuur, is cliënt na het versturen van een ingebrekestelling van rechtswege in verzuim en wettelijke rente verschuldigd. De rente wordt berekend vanaf het moment dat cliënt in verzuim is tot aan het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
- Nadat er een herinnering is verstuurd en cliënt in verzuim is in de nakoming van haar verplichtingen, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening voor rekening van cliënt.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling zijn de vorderingen van Praktijk Diya op cliënt onmiddellijk opeisbaar en komen eventueel reeds verleende licenties onmiddellijk te vervallen.
Artikel 5 Informatieverstrekking
- Cliënt stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is tijdig beschikbaar.
- Cliënt staat ervoor in dat alle informatie juist, volledig en betrouwbaar is, ook wanneer de informatie van een derde komt.
- Praktijk Diya zal alle verstrekte informatie vertrouwelijk behandelen.
- Indien cliënt de informatie niet op tijd verstrekt en de opdracht hierdoor vertraging oploopt waardoor extra kosten ontstaan, komt dit voor rekening van cliënt.
- Cliënt vrijwaart Praktijk Diya van elke schade die voortvloeit uit het niet voldoen aan de afspraken opgenomen in dit artikel.
Artikel 6 Uitvoering van de overeenkomst
- Praktijk Diya voert de opdracht naar beste inzicht en vermogen uit. Zij is niet verantwoordelijk voor het niet behalen van het resultaat dat cliënt beoogde. Praktijk Diya komt derhalve enkel een inspanningsverplichting toe.
- Cliënt dient te erkennen dat resultaat niet direct zichtbaar zal zijn en dat resultaten mede afhankelijk zijn van de inzet van cliënt.
- Cliënt zal alle opdrachten verleend door Praktijk Diya naar beste vermogen maken en invullen.
- Praktijk Diya zal cliënt nooit verplichten iets te doen. Cliënt dient de volledige verantwoordelijkheid te nemen en eigen keuzes en beslissingen te maken.
- Praktijk Diya is bevoegd om bij de uitvoering van de overeenkomst derden in te schakelen.
- Praktijk Diya zal geen opdrachten uitoefenen die in strijd zijn met de wet of haar professionaliteit.
Artikel 7 Wijziging en annulering
- Indien partijen tijdens de uitvoering van de overeenkomst aanpassingen wensen, wordt daarvoor een nieuw voorstel gedaan.
- Voor bepaalde overeenkomsten zal met een kennismakingsgesprek en deelnamevereisten worden gewerkt. Praktijk Diya is gerechtigd personen van deelname uit te sluiten indien zij dat na de kennismakingsgesprek nodig acht.
- Praktijk Diya is bevoegd om de overeenkomst te beëindigen wanneer nieuwe feiten of omstandigheden ontstaan, waardoor er sprake is van een verstoring van de vertrouwensrelatie. Praktijk Diya is in een dergelijk geval niet gehouden tot een schadevergoeding.
- Wanneer onvoorziene omstandigheden zich voordoen en Praktijk Diya hierdoor verhinderd is de opdracht uit te voeren, kan Praktijk Diya de overeenkomst onderbreken of verplaatsen. Van onvoorziene omstandigheden is onder meer sprake in geval van ziekte en omstandigheden die zich voordoen met betrekking tot materialen, welke voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst nodig zijn.
- Indien Praktijk Diya verhinderd is de opdracht uit te voeren, zal zij zich inspannen om de werkzaamheden te verplaatsen naar een ander moment. Indien niet tot een passende oplossing gekomen kan worden, heeft cliënt recht op ontbinding van de overeenkomst met teruggave van de reeds voldane betaling voor de betreffende werkzaamheden. Er is in een dergelijk geval echter geen recht op een aanvullende schadevergoeding.
- Annulering door cliënt is enkel schriftelijk mogelijk. Cliënt kan tot 14 kalenderdagen na het sluiten van de overeenkomst kosteloos ontbinden, tenzij de werkzaamheden binnen de eerdergenoemde 14 kalenderdagen zijn uitgevoerd of de overeenkomst b2b is aangegaan.
- Een groepssessie kan niet worden verplaatst. Indien cliënt verhinderd is, zal deze een replay worden toegezonden.
- Bij annulering binnen 48 uur voor aanvang van een overeenkomst, wordt 50% in rekening gebracht.
In geval van een traject, worden ten tijde van annulering de tot dan toe gebruike sessies in rekening gebracht, vermeerderd met 50% van de nog openstaande sessies.
Een losse sessie, al dan niet binnen een traject kan tot 48 uur voor de sessie kosteloos worden verplaatst. Bij annulering binnen 48 uur wordt 50% van de geoffreerde kosten in rekening gebracht. Deze bepaling geldt ook voor trainingen.
Artikel 8 Online cursus
- Indien het aanbod wordt aanvaard, ontstaat er direct een betalingsverplichting voor cliënt.
- Cliënt ontvangt na aankoop toegang tot de academy. De cursus is uitgesloten van het herroepingsrecht, waardoor cliënt niet de mogelijkheid toekomt de aankoop te annuleren met restitutie van het aankoopbedrag. Indien de content in delen beschikbaar wordt gesteld, wordt het bedrag bij tussentijdse annulering naar rato verrekend, tenzij de overeenkomst b2b is aangegaan.
- Praktijk Diya heeft het recht om de tarieven van een cursus zowel te verhogen als te verlagen, wanneer dit laatste dient voor promotionele doeleinden.
- Praktijk Diya komt een inspanningsverplichting toe. Zij is niet verantwoordelijk voor het niet behalen van het door cliënt gewenste resultaat. Cliënt is zelf verantwoordelijk voor het toepassen en uitvoeren van de kennis zoals opgedaan tijdens de cursus.
- Voor het geven van een cursus maakt Praktijk Diya gebruik van een platform van een derde. Zij kan hierdoor niet garanderen dat de cursus op ieder moment en op iedere locatie beschikbaar is.
- Praktijk Diya heeft het recht om de deelname aan een cursus te weigeren.
- Praktijk Diya heeft het recht om de inhoud van de cursus aan te passen. Dit geeft cliënt nadrukkelijk geen recht op restitutie van het reeds betaalde bedrag.
- Cliënt krijgt een beperkt en persoonlijk recht om de inhoud van de cursus te gebruiken voor persoonlijke doeleinden. De cursus is bedoeld om te inspireren, nadrukkelijk niet om te kopiëren. Het is dan ook niet toegestaan om binnen 12 maanden na het afronden van de cursus een soortgelijk aanbod te creëren.
- Cliënt mag tijdens de online cursus screenshots maken, wanneer deze enkel voor persoonlijk gebruik worden gebruikt. Deze mogen niet op social media worden geplaatst.
- De geleverde informatie blijft het eigendom van Praktijk Diya. Er wordt tijdig aangegeven tot wanneer content beschikbaar is, maar het blijft de verantwoordelijkheid van cliënt om het materiaal tijdig te bekijken en waar mogelijk op te slaan.
- Cliënt mag geen spam of andere ongewenste meldingen versturen. Praktijk Diya is gerechtigd om communicatie te verwijderen wanneer zij dit nodig vindt.
- Praktijk Diya kan cliënten die door hun gedrag het verloop van de cursus belemmeren of bemoeilijken uitsluiten van de cursus. Dit geeft cliënt geen recht op restitutie van het reeds voldane bedrag.
Artikel 9 (Offline) workshops en eenmalige (online) sessies
- Praktijk Diya behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in de data en locatie van een workshop. In geval de locatie of data door Praktijk Diya wordt gewijzigd, heeft cliënt het recht te annuleren of zich kosteloos in te schrijven voor een workshop op een later moment. Indien een workshop niet offline plaats kan vinden door omstandigheden waar Praktijk Diya geen invloed op uit kan oefenen is Praktijk Diya gerechtigd de workshop online te geven. Dit geeft cliënt geen recht op restitutie, tenzij anders overeengekomen.
- Voor sommige overeenkomsten zal worden gewerkt met een minimum aantal deelnemers. Indien het minimum aantal deelnemers niet wordt behaald, is Praktijk Diya gerechtigd de overeenkomst te ontbinden. Het reeds betaalde bedrag zal worden gerestitueerd, maar cliënt komt niet in aanmerking voor verdere schadevergoeding.
- Wanneer een workshop staat gepland op een specifieke datum, is deze uitgesloten van het herroepingsrecht. Wanneer cliënt onverwachts verhinderd is voor een workshop kan dit aan Praktijk Diya worden doorgegeven, en zal zij kijken naar haar wachtlijst.
- Eenmalige online sessies waar direct toegang toe wordt verkregen, zijn overeenkomstig artikel 7 van deze voorwaarden, uitgezonderd van het herroepingsrecht.
- Wanneer foto’s worden gemaakt tijdens een workshop door cliënt dient dit te allen tijde kenbaar te worden gemaakt aan fotograaf en het is uitdrukkelijk verboden deze content voor andere doeleinden te gebruiken dan persoonlijk gebruik.
- Het is niet toegestaan een gehele workshop of online sessie op te nemen en/of te verspreiden. Praktijk Diya zal van online sessies zelf een opname ter beschikking stellen.
- Praktijk Diya behoudt zich het recht voor deelnemers die door hun gedrag het verloop van een workshop belemmeren of bemoeilijken, van verdere deelneming aan de desbetreffende workshop of toekomstige workshops uit te sluiten. Uitsluiting laat de verplichting tot betaling van de kosten voor desbetreffende workshop onverlet.
Artikel 10 Overmacht
- In geval van overmacht kunnen partijen de overeenkomst onderbreken of verplaatsen. Van overmacht is onder meer sprake indien de uitvoering van de overeenkomst, al dan niet tijdelijk, wordt verhinderd door omstandigheden waar partijen redelijkerwijs geen invloed op uit kunnen oefenen. Gedacht kan worden aan ziekenhuisopnames, ongevallen, brand, natuurverschijnselen, een pandemie, epidemie of overheidsmaatregelen.
- In geval van een b2c-overeenkomst kan cliënt niet verplicht worden de overeenkomst te verplaatsen. De verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst worden opgeschort, zolang partijen niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Wanneer deze situatie zich voordoet, zoeken partijen samen naar een oplossing. Wanneer de situatie voortduurt zonder een passende oplossing, hebben partijen het recht om de overeenkomst te ontbinden zonder ongedaanmaking. De tot dan toe gemaakte kosten en gewerkte uren worden opeisbaar.
- In het geval van een b2b-overeenkomst zijn partijen gehouden de werkzaamheden te verplaatsen. De betalingsverplichting blijft in stand, tenzij dit anders is overeengekomen.
- Indien cliënt de overeenkomst wenst te verplaatsen wegens een pandemie, maar de overheidsmaatregelen een voortzetting van de overeenkomst, al dan niet in aangepaste vorm, niet onmogelijk maken, is Praktijk Diya gerechtigd de kosten die samengaan met de verplaatsing in rekening te brengen.
Artikel 11 Aansprakelijkheid
- Praktijk Diya is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, tenzij schade opzettelijk of met grove schuld is veroorzaakt.
- Praktijk Diya is niet aansprakelijk doordat onjuiste gegevens zijn doorgegeven door cliënt.
- Praktijk Diya is niet aansprakelijk voor handelingen, nalatingen of vertragingen van derden.
- Cliënt is bij een online sessie zelf verantwoordelijk voor goedwerkende software en internetvoorzieningen.
- Cliënt is zelf verantwoordelijk voor het opvolgen van het gegeven advies.
- In het geval dat Praktijk Diya schadevergoeding is verschuldigd voor het veroorzaken van directe schade, bedraagt de schadevergoeding niet meer dan het bedrag dat door de aansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd, of bij uitblijven van uitkering, tweemaal het bedrag dat door Praktijk Diya in rekening is gebracht, tenzij redelijkheid en billijkheid anders vergt.
- Cliënt vrijwaart Praktijk Diya tegen aanspraken van derden die verband houden met de door haar geleverde diensten en producten.
Artikel 12 Intellectueel eigendom
- De intellectuele eigendomsrechten op de door Praktijk Diya ter beschikking gestelde materialen, advies en content berusten bij Praktijk Diya. Het is nadrukkelijk niet toegestaan om content te verveelvoudigen, openbaar te maken of aan derden beschikbaar te stellen buiten de verleende licentie om, zonder voorafgaande toestemming.
- Indien in strijd wordt gehandeld met dit artikel, wordt dit aangemerkt als een inbreuk op het auteursrecht. Bij inbreuk komt Praktijk Diya een vergoeding toe ter hoogte van ten minste driemaal de door haar gebruikelijk gehanteerde licentievergoeding, zonder het recht te verliezen op de vergoeding van de overige geleden schade.
Artikel 13 Bijzondere bepalingen
- Beide partijen zijn gehouden tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst hebben verkregen. De geheimhouding geldt ook na de beëindiging van de overeenkomst.
- Praktijk Diya voldoet aan de GAT-beroepscode. Deze wordt op verzoek aan cliënt toegestuurd.
- Praktijk Diya is geen arts en zal zich nimmer zo voordoen. Praktijk Diya zal dan ook geen diagnoses stellen.
- Er zal te allen tijde een dossier worden vastgesteld in een overeenkomst met cliënt, die tot 15 jaar na het einde van de overeenkomst bewaard zal worden. Cliënt heeft recht op inzage in het dossier.
Artikel 14 Klachten
- Cliënt dient klachten over de geleverde diensten en producten binnen 2 kalendermaanden na het ontstaan van de klacht schriftelijk en gemotiveerd kenbaar te maken aan Praktijk Diya. Voor zakelijke klanten geldt een klachttermijn van 30 kalenderdagen. Praktijk Diya streeft ernaar om binnen 30 kalenderdagen op de klacht te reageren.
- Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.
- Cliënt kan zich ook richten tot de Geschilleninstantie Alternatieve Therapeuten, via https://gatgeschillen.nl.
Artikel 15 Geschilbeslechting
In afwijking van de wettelijke verjaringstermijn, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen 12 kalendermaanden.
Op deze algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.
Partijen doen enkel een beroep op de rechter nadat zij zich hebben ingespannen het geschil onderling te beslechten.
De geschillen worden beslecht in het arrondissement waarin Praktijk Diya is gevestigd, tenzij de wet anders bepaalt.
Laatst geupdate: december 2024